Zamknij
Type at least 1 character to search
Do góry
Image Alt

Jak tworzyć i optymalizować landing page pod kątem SEO

Każdy chce uzyskać jak największy ruchu organiczny na stronach docelowych ponieważ jest to gwarancja wysokiej konwersji. I choć uzyskanie dobrych pozycji fraz landing page’a w ramach Google może być trudniejsze niż np. średniej wielkości blogu, to nadal jest to możliwe. Wystarczy spojrzeć na stronę główną Asany. Cała strona ma na celu zachęcenie ludzi do bezpłatnego okresu próbnego. Każde kolejne kliknięcie pochodzące ze słów kluczowych, takich jak „zarządzanie projektami online”, „narzędzie do zarządzania projektami” i „aplikacja do zarządzania projektami”, jest świetną i ukierunkowaną okazją do pozyskania leadów.

Według Ahrefs otrzymuje około 13,5 tys. organicznych wizyt miesięcznie z Google:

Z tego przewodnika dowiesz się, jak krok po kroku optymalizować i pozycjonować landing page. Ale najpierw wyjaśnijmy nasze słownictwo.

  • Co to jest landing page?
  • Jak stworzyć zoptymalizowany landing page
  • Przykłady dobrze zoptymalizowanych landing page’y

Co to jest landing page

Landing page to strony internetowe zaprojektowane w celu konwersji ruchu na leady. Mogą dotyczyć dodatkowych funkcji usługi, produktów, ciekawych przypadków użycia, łapaczy lead’ów lub konkretnych promocji. Mają różne układy, ale ich cel jest zawsze ten sam: zdobyć lead’a.

Świetne strony docelowe mają cztery wspólne cechy:

  • Design – każdy projekt landing page’a zabiera użytkownika w podróż w kierunku pożądanego CTA (wezwania do działania).
  • Treść sprzedażowa — nie ma potrzeby stosowania technik marketingu bezpośredniego, jeśli uważasz, że nie jest to najmocniejsza element strony. Tekst na stronie docelowej powinien informować użytkownika o problemie, rozwiązaniu i o tym, dlaczego Twoja firma jest odpowiednia do jego rozwiązania. Ostatecznie, treść prowadzi użytkownika do CTA.
  • CTA — ten komunikat informuje odwiedzającego, co ma dalej robić, w jasny sposób przedstawiając następny krok.
  • Formularz — formularz jest okazją do zarejestrowania się, pobrania lub zarezerwowania połączenia. Wypełnienie formularza powoduje, że użytkownik staje się potencjalnym klientem. Doskonale!

Mając to na uwadze, natkniesz się na wiele wersji landing page’y. Strona funkcji narzędzia online jak np. sprawdzanie ilości podstron jest landing page’m — podobnie jak strona sprzedaży Jaya Acunzo i jego kursu online, i strona kancelarii, która oferuje usługi swoich prawnikw i doradców.

Jak stworzyć zoptymalizowany landing page pod SEO

Ten praktyczny sposób postępowania pozwoli Ci dokładnie zrozumieć, w jaki sposób optymalizujemy strony docelowe pod kątem SEO. Jest to coś co robimy na co dzień.

1. Znajdź odpowiednie słowa kluczowe

Nie każde słowo kluczowe jest dobrą frazą dla landing page’a.

Zwykle, słowo kluczowe musi mieć pewną intencję transakcyjną, aby Google nadało jej właśnie takich charakter w wynikach wyszukiwania. Podczas badania słów kluczowych skoncentruj się przede wszystkim na następujących słowach kluczowych.

Jeśli 1 strona wyszukiwania jest pełna serwisów z długimi wpisami na blogu i przewodnikami, napotkasz mnóstwo przeszkód, próbując pozycjonować landing page na takie frazy. Jeśli widzisz wśród wyników landing page na najwyższych pozycjach, jest to mocny symptom, że możesz również pozycjonować.

Istnieją dwie główne taktyki wyszukiwania dobrych słów kluczowych na stronie docelowej:

2. Odkryj strony docelowe konkurencji z ruchem

Analizuj treści konkurencji będącej już na wysokich pozycjach. W szczególności należy przejrzeć rozmaite wystąpienia stron internetowych konkurencji aby wyselekcjonować strony o najwyższej skuteczności.

Pamiętaj, że istotną rolę gra tutaj kraj docelowy (np. Stany Zjednoczone). Nie bierzmy pod uwagę słów biznesowych zawierających nazwę brandu. W tym konkretnym przykładzie wykluczam z wyszukiwania frazę „Asana”.

ruch organiczny landing page

Gdy już znajdziemy zestaw stron konkurencji, których pozycje znajdują się w top3 lub top5 możemy wyciągnąć pierwsze wnioski. Wyraźnie widać, jak Asana generuje ruch na dwóch stronach docelowych. Najważniejsze słowa kluczowe to „zarządzanie zadaniami” i „narzędzia do zarządzania projektami”.

seo landing page

Dla konkurenta Asany byłyby to potencjalnie dobre słowa kluczowe do wykorzystania w budowaniu ruchu dla swojej strony.
Powtórz proces z innymi witrynami konkurentów, aż sporządzisz listę potencjalnych możliwości.

3. Znajdź więcej słów kluczowych za pomocą narzędzia do badania słów kluczowych

Możesz użyć listy słów kluczowych z poprzedniego kroku, aby zainspirować się podczas badania słów kluczowych . Użyjemy do tego eksploratora słów kluczowych. Wprowadź swoje pomysły jako źródłowe słowa kluczowe, a następnie przejdź do raportu Matching terms, aby uzyskać więcej pomysłów.

Oto tylko kilka propozycji słów kluczowych, które otrzymujemy ze słów kluczowych „zarządzanie projektami” i „zarządzanie zadaniami”:

  • Zwinne zarządzanie projektami
  • Narzędzia do zarządzania portfelem projektów
  • Zarządzanie zadaniami online
  • Zarządzanie zadaniami osobistymi
  • Oprogramowanie do zarządzania zadaniami dla zespołów

W przypadku słów kluczowych, które wyglądają jak potencjalni kandydaci na stronę docelową, ważne jest, aby kliknąć przycisk „SERP” i sprawdzić strony o najwyższym rankingu. Należy poznać inne landing page, ponieważ wskazuje to, czego szukają użytkownicy i na co należy kierować nacisk aby zwiększyć swoje szanse w rankingu Google.

Oto przykład:

poszukiwanie słów kluczowych

Pomimo sporej ilości postów blogowych posiadających najwyższe wyniki wyszukiwania dla tej konkretnej frazy, znajdziemy wśród nich kilka landing page’y. Jasne jest więc, że możesz uzyskać pozycje top5 czy nawet top3 za pomocą tego rodzaju treści.

4. Sprawdź trudność rankingu i potencjał ruchu.

Przed sfinalizowaniem docelowych słów kluczowych należy wziąć pod uwagę dwie rzeczy:

  • Potencjał ruchu
  • Trudność rankingu
  • Potencjał ruchu

Ranking słów kluczowych o małym lub zerowym potencjale ruchu jest bezcelowy, ponieważ nie kierują one na Twoją stronę internetową żadnego znaczącego ruchu organicznego – nawet jeśli je pozycjonujesz. Prawdę mówiąc, ponieważ strony typu landing page są dość lukratywne, zwykle możesz sobie pozwolić na kierowanie słów kluczowych o mniejszym potencjale ruchu, niż bierze się pod uwagę w przypadku postów na blogu. Zapewne najłatwiejszym sposobem oceny potencjalnego ruchu jest sprawdzenie, jaki ruch organiczny uzyskuje obecnie najwyżej oceniana strona docelowa dla słowa kluczowego. Mamy do tego specjalne narzędzie – Eksplorator słów kluczowych.


Na przykład strona docelowa zajmująca najwyższe pozycje w rankingu dla frazy „zarządzanie zadaniami” ma około 3813 wizyt organicznych miesięcznie:

serp optymalizacja landing page

PRO TIP
Zwykle najlepiej jest w tym celu wykluczyć landing page będące stronami głównymi, ponieważ często są to wartości zawyżone, które agregują ruch z wyszukiwania wielu innych słów kluczowych. Dobrym tego przykładem jest najwyżej oceniany landing page dla „zarządzania projektami budowlanymi”, która ma około 17 tys. organicznych wizyt miesięcznie (patrz grafika poniżej). Jednak, jak widać na podstawie liczby linków zwrotnych, które ma ta strona i liczby słów kluczowych, dla których jest ona pozycjonowana, ruch na niej prawdopodobnie nie odzwierciedla całego potencjału ruchu tego konkretnego słowa kluczowego.


Performance zależy od dobranych słów dla landing’a. Jedna firma może chcieć podjąć znacznie szerzej zakrojone działania, aby wypozycjonować stronę landing page’a, który przyniesie jej kilkaset wizyt w wyszukiwarce miesięcznie, podczas gdy inna firma może zwyczajnie nie być tym zainteresowana. Wszystko zależy od tego, ile taki ruch jest dla takiej firmy wart.

Trudność rankingu

Nie ma sensu budować relacji ze słowem kluczowym, jeśli uzyskanie pozycji w rankingu w krótkim lub średnim okresie czasu będzie praktycznie niemożliwe. Utkniesz na stronie 4 na zawsze i przepalisz swoje zasoby SEO.

Najszybszym sposobem na uzyskanie przybliżonego wyczucia trudności w rankingu jest ocena trudności słowa kluczowego za pomocą narzędzi SEO. Narzędzia SEO pozwalają eksplorować słowa kluczowe, których trudność rankingowa oceniana jest w skali od 0 do 100 (mniejsza liczba = łatwiejsza pozycja w uzyskaniu):

Jedynym czynnikiem, który uwzględnia ten wynik, są linki zwrotne. Dlatego zanim podejmiesz decyzję o pozycjonowaniu na słowo kluczowe, warto ręcznie sprawdzić SERP i zadać sobie trzy pytania, aby dokładniej określić trudność rankingu:

  • Czy witryny typu landing page mają podobną metrykę Domain Rating (DR) do mojej witryny? Jeśli ich DR jest znacznie wyższy niż twój, może być ci trudniej osiągnąć wysokie pozycje w Google. Najlepiej byłoby, gdybyś był mniej więcej na równi.
  • Czy landing page mają wiele czy kilka domen odsyłających? Prawdopodobnie będziesz potrzebować mniej więcej takiej samej liczby linkujących stron internetowych lub nieco więcej, aby konkurować ze stronami docelowymi w SERP. Ważnym jest prawidłowe oszacowanie niezbędnych linków z serwisw zewnętrznych.
  • Czy landing page mają wysokiej jakości linki zwrotne? W analizie pojawiają się landing page z mnóstwem linków zwrotnych. Ale jeśli większość z nich jest niskiej jakości lub zawiera spam, prawdopodobnie łatwo będzie je pokonać za pomocą kilku wysokiej jakości linków zwrotnych. Warto więc przed podjęciem decyzji rzucić okiem na ich profil linków w narzędziach SEO jak np. Site Explorer.

Ostatecznie nie ma sposobu, aby upewnić się, czy ranking danej frazy będzie łatwy, czy trudny, ale ocena tych czynników zdecydowanie pomaga. Jeśli wygląda na to, że szanse są znikome, lepiej wybrać inne słowo kluczowe.

Określanie swojej szansy na pozycje w Google to istotny etap dla strategii rozwoju biznesu online. Jest o tym mało treści i na pewno niebawem napiszemy coś na ten temat.

3. Projektuj stronę pod kątem wyszukiwania

Niezwykle ważne jest zaprojektowanie strony docelowej pod kątem intencji. W tym celu przejrzyj najskuteczniejsze strony docelowe, które zebraliśmy w poprzednich krokach.

Istnieją dwie kluczowe metryki, które chcesz przeanalizować:

  • O czym mówią te landing page? Będziesz chciał poznać pytania, na które odpowiadają.
  • Co oferują? Wiele stron typu landing page będzie zawierało interaktywne funkcje, takie jak narzędzia, szablony, kalkulatory itp. Zwróć szczególną uwagę na te aspekty.

Wracając do Asany, jej landing page do zarządzania zadaniami mówi o:

  • Co to jest zarządzanie zadaniami?
  • Co robi oprogramowanie do zarządzania zadaniami?
  • Kluczowe zalety korzystania z oprogramowania do zarządzania zadaniami 
    • Jedno miejsce ze wszystkimi informacjami
    • Priorytet
    • Popraw współpracę
    • Śledź postęp
    • Terminy i terminy płatności
  • Funkcje Asany, np. „Zobacz swoje zadania w różnych widokach”
  • Korzystanie z narzędzi do zarządzania zadaniami zespołowymi 
    • Utwórz listę priorytetowych zadań
    • Zacznij od najtrudniejszych zadań
    • Skoncentruj się na jednym zadaniu na raz
    • Ustaw deadline’y
  • Firmy korzystające z Asany (logo)
  • CTA

Daje ci dość jasne wskazanie najważniejszych elementów (definicji, korzyści, przypadków użycia i sygnałów zaufania i autentyczności), które powinieneś umieścić na swoim landing page’u.

Czasami warto również znaleźć przydatne informacje na temat intencji, sprawdzając rankingi słów kluczowych strony.

Na przykład, jeśli zrobimy to dla landing’u Asany za pomocą raportu Organiczne słowa kluczowe w Eksploratorze witryny (kolejne z narzędzi SEO), zobaczymy, że jest ona w rankingu dla wielu fraz zawierających słowa „zespół” lub „grupa”:

Daje nam to pewien wgląd w rodzaj użytkownika poszukującego oprogramowania do zarządzania zadaniami, którym częściej są osoby odpowiedzialne za zarządzanie zespołami niż samodzielni przedsiębiorcy. To właśnie takie informacje pomogą nam zaprojektować i stworzyć landing page dopasowany do potrzeb wyszukiwarek.

Patrząc wstecz na sam landing page, widzimy również, że zawiera praktyczne wskazówki dotyczące zarządzania zadaniami, ale nie ma funkcji interaktywnej.

Jasne jest więc, że dobrze rozplanowana, zawierająca informacje strona docelowa jest tym, co chcesz zbudować, aby konkurować z Asaną.

4. Wypracuj perfekcyjne SEO on-site

Teraz, gdy już mamy ładnie wyglądającą stronę typu landing page z atrakcyjnym CTA, upewnijmy się, że Google też pokocha Twoją stronę.

Ta krótka i wypracowana przez lata lista SEO on-site pozwoli na spełnienie podstawowych wymagań rankingowych:

  • Czy umieściłeś główne słowo kluczowe w adresie URL?
  • Czy Twój adres URL jest krótki i oddaje temat?
  • Czy stworzyłeś przekonujący meta tag tytułu strony i metaopis?
  • Czy używasz głównego słowa kluczowego w swoim H1? Czy jest tylko jedna H1?
  • Czy używasz podtytułów dla hierarchii i struktury?
  • Czy zoptymalizowałeś swoje obrazy , kompresując je, wybierając dobrą nazwę pliku i dodając odpowiedni tekst alternatywny?

Aby uzyskać bardziej szczegłowe informacje na temat poprawnej optymalizacji on-site SEO, zapytaj naszego eksperta.

5. Buduj dobre linki zwrotne (off-site)

Biorąc pod uwagę, że słowa kluczowe z „intencją landing page’a” są wystarczająco dochodowe (ponieważ firma zdobywa leady), są szanse, że będą przynajmniej nieco konkurencyjne.

Konkurencyjność zazwyczaj przekłada się na konieczność zdobywania większej liczby linków. Wynik Keyword Difficulty (KD) i przegląd SERP w Explorerze Słów Kluczowych pomogą określić w przybliżeniu, ile linków będzie niezbędnych.

Istnieje wiele różnych strategii budowania linków, które mogą pomóc w osiągnięciu celu, więc omówienie ich wszystkich wykracza poza zakres tego artykułu. Jednak dobrym punktem wyjścia jest zajrzenie pod maskę stron docelowych konkurencji i zobaczenie, skąd czerpią one linki. Czy widzisz trendy?

Na przykład, jeśli podłączymy stronę docelową zarządzania zadaniami Asany do narzędzia Site Explorera i sprawdzimy raport backlinków, od razu zauważymy trend: zawiera wiele linków z list aplikacji do zarządzania zadaniami:

Tak więc w tym przypadku jedną ze strategii budowania linków, którą możemy zastosować do budowania zaplecza linkowego jest próba znalezienia się na podobnych listach.

Inne trendy, które możesz zauważyć, patrząc na linki zwrotne to:

  • Linki dla interaktywnej funkcji i/lub bezpłatnego narzędzia.
  • Linki z recenzji.
  • Linki z referencji.

Przykłady dobrze zoptymalizowanych landing page’y

Czteroetapowy proces, którego właśnie poznałeś, pomoże Ci stworzyć i zoptymalizować landing page pod kątem SEO.