Zamknij
Type at least 1 character to search
Do góry
pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepu internetowego – najważniejsze wskazówki

Biorąc pod uwagę trendy panujące w biznesie online, pozycjonowanie sklepów internetowych stało się jednym z najbardziej istotnych aktywności zwiększających sprzedaż. Ostatnie lata pokazują również, jak rozbudowały się platformy e-commerce i jak bardzo można je poddawać modernizacji SEO.

Czytając ten artykuł, dowiesz się:

  • Czym dokładnie jest pozycjonowanie sklepów internetowych
  • Jak pozycjonować sklep internetowy
  • Jak zwiększyć skuteczność pozycjonowania sklepu internetowego
  • Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego
  • Co wpływa na zwrot z inwestycji w SEO sklepu internetowego

Świadomość rynku dotycząca pozycjonowanie sklepu internetowego jest nadal niewielka. Topowi gracze, którzy już dawno zainwestowali w e-commerce SEO , skutecznie obstawili stawkę najwyższych pozycji fraz dla swojego biznesu. Można powiedzieć, że monopolizują online i ciężko jest im zabrać jakikolwiek kawałek tego tortu. Świadome inwestowanie w usługę pozycjonowania jest gwarancją szybkiego zwrotu z inwestycji i dużego, stabilnego przychodu.


Czym jest pozycjonowanie sklepów internetowych

Niezależnie jak wiele czasu poświęcamy w miesiącu na budowanie świadomości, wciąż słyszymy pytania typu: „co to jest pozycjonowanie sklepów online?”, „SEO dla sklepów internetowych?”. Pozycjonowanie sklepów/SEO (ang. Search Engine Optimization) dotyczy pozycji fraz (słów kluczowych) w wyszukiwarce Google i jest to długotrwały proces.  Oczywiście, proces dotyczy również innych wyszukiwarek tj. Bing, Yandex czy Baidu. Budowanie widoczności domeny i skojarzenia jej z jak największą ilością słów biznesowych powoduje zwiększenie ruchu na stronie. Jak się okazuje, ruch organiczny – bo tak nazywa się ruch budowany przy pozycjonowaniu strony – jest najważniejszym kanałem dotarcia do klienta.

Synergia działań on-site i off-site składa się na skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych. Optymalizacja on-site to nic innego jak zestaw działań bezpośrednio w ramach sklepu internetowego. Chodzi głównie o techniczną zgodność z wytycznymi Google lub innej wyszukiwarki internetowej. Odpowiednie budowanie treści i zwiększanie zainteresowania algorytmów strukturą strony, no i nie może tu również zabraknąć optymalizacji UX .  User Experience to coraz większa część sklepów internetowych, których zadaniem jest posiadanie przyjemnej ścieżki użytkownika. Jeżeli użytkownik e-commerce z przyjemnością dokonuje zakupów, istnieje większa szansa na jego powrót.

pozycjonowanie sklepów internetowych prestashop
pozycjonowanie sklepów internetowych magento
pozycjonowanie sklepów internetowych squarespace
pozycjonowanie sklepów internetowych shoper
pozycjonowanie sklepów internetowych shopify
pozycjonowanie sklepu internetowego bigcommerce

Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga obopólnej pracy dostawcy z właścicielem sklepu lub osobą nim administrującą. Jeżeli zgranie informacji pomiędzy obiema stronami będzie na dobrym poziomie, e-commerce klienta będzie sukcesywnie budować swoją widoczność w wyszukiwarce. 

Kiedy pierwsze słowa kluczowe zdobędą swoje wysokie pozycje i sprowadzą na stronę pierwszych klientów, każdy zaczyna rozumieć jak pozycjonowanie sklepu wpływa na sukces firmy. Bycie wyróżnionym w wyszukiwarce Google dzieje się za sprawą dziesiątek a nawet setek algorytmów, które oceniają sklep internetowy. W zależności jaka platforma e-commerce została wykorzystana, inwentarz i możliwości mocno różnią się od siebie. Zadaniem agencji SEO jest odbudowanie braków narzędzi i z pomocą analityki 360, aktywnie pozyskiwać coraz to wyższe pozycje dla fraz biznesowych. Silnik wyszukiwarki Google staje się coraz bardziej rygorystyczny i nie każdy biznes może znaleźć się na wysokich pozycjach. Istotą są analiza, testy, wdrożenia i modyfikacje.

Sama ingerencja w treści sklepu internetowego czy warstwę technologiczną to za mało. E-commerce rządzi się prawami UX, a łatwość wykonania czynności zakupowych wyraźnie wpływa na przyszłość pozycji w rankingu Google. Agencje wypracowały sobie sztuczny termin SXO. Jest to nic innego jak SEO oraz UX. Praca nad funkcjonalnościami sklepu udrażnia sprzedaż. Określa się to jako zwiększanie poziomu konwersji i budowaniu pozytywnego postrzegania marki.

pozycjonowanie sklepów internetowych

Przeczytaj również artykuł: Mierzenie sukcesu SEO


Audyt SEO i analiza fraz biznesowych

Rozpoczęcie jakichkolwiek działań należy poprzedzić audytem SEO , czyli analizą 360 środowiska e-commerce i stanu zastanego. Przeprowadzając audyt sklepu internetowego, zbierane są serie błędów i wytycznych do poprawek jakie będą przeprowadzane w pierwszej kolejności. Mowa tutaj o analizie typów podstron, strukturze strony oraz możliwości platformy e-commerce. Audyt wspierany jest przez specjalistyczne narzędzia SEO, zestawiające dany sklep z innymi w branży, stosując przy tym big data i AI. Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga od ekspertów stosowania nowoczesnych narzędzi. Rezultaty osiągane z ich pomocą są dokładne i nie trzeba za nimi czekać wielu miesięcy.

Jednym z etapów jest również analiza treści. Zawartość kategorii, stron produktowych oraz stron informacyjnych i promocyjnych odgrywają ogromną rolę w budowaniu autorytetu sklepu online. Nasycenie serwisu odpowiednimi treściami, zagadnieniami oraz wiedzą ekspercką to tylko część zmian zawartości sklepu. Audyt SEO jest niczym innym jak zbadaniem stanu on-site (w serwisie) oraz off-site (poza serwisem). Warstwa technologiczna często zawiera bardzo dobrze nam znane błędy, a ich wykluczenie wiązać się będzie z poprawieniem pozycji fraz sklepu internetowego.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, prawidłowe pozycjonowanie sklepu internetowego należy rozpocząć od określenia słów kluczowych dotyczących biznesu i przyjąć wobec nich określoną strategię. Optymalizacja sklepów internetowych rządzi się swoimi zasadami, dlatego precyzyjna selekcja słów kluczowych stanowczo zwiększy skuteczność aktywności SEO. Błędy popełnione na tym etapie są widoczne gołym okiem realizując późniejsze etapy. Segmentacja strategii według priorytetów słów kluczowych pozwoli na zwiększenie ruchu organicznego w sklepie.

pozycjonowanie sklepów internetowych

Optymalizacja sklepu internetowego

Przejście do etapu optymalizacji sklepu internetowego wiąże się z serią powtarzalnych aktywności wykonywanych w ramach struktur platformy e-commerce. Usprawnienie sklepu internetowego polega na wdrażaniu jak największej ilości wytycznych przedstawionych w Google Webmaster Guidelines. Wiążące są tu standardy przedstawiane w wytycznych od lat oraz te nowe, które dopiero co się pojawiły. Trendy wymogów Google mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego.

Oto lista głównych aktywności wykonywanych podczas optymalizacji sklepu internetowego.

  • Prędkość ładowania strony sklepu;
  • Modyfikacja i optymalizacja meta danych wszystkich podstron sklepu;
  • User Experience – uproszczenie do maksimum poruszania się po sklepie internetowym.
  • Responsywność strony sklepu – dostosowanie sklepu internetowego do wyświetlania na urządzeń mobilnych.
  • Strategia przekierowań – kluczowa logika dotycząca np. niedostępnego już towaru;
  • Upraszczanie kodu źródłowego sklepu – modyfikacje techniczne;
  • Struktura linków wewnętrznych – eliminacja zbędnych przekierowań, niedziałających już stron z błędem 404 itp.
  • Wielkość zasobów – nie powinna w żaden sposób obciążać strony, lecz zawierać alternatywny opis.
  • Mapa strony – plik dostępny w Google Search Console powinien być aktualny.
  • Narzędzia monitorujące stan sklepu – analiza i monitoring .
  • Atrybuty kanoniczne i hreflang – poprawna logika struktury strony.

Content marketing

Autorskie treści na stronie to mocny argument za tym, aby sklep pojawiał się na wysokich pozycjach. Pozycjonowanie sklepów internetowych diametralnie zmieniło się po aktualizacjach algorytmów Google, skupionych wyłącznie na jakości przedstawianych treści. Content marketing, przez ostatnie lata nabrał na znaczeniu, a właściciele serwisów e-commerce niestosujący unikalnych treści, stracili istotne pozycje w rankingu. Sklep internetowy jest odwiedzany przez setki algorytmów dziennie. Oceniają one odpowiednie parametry, nadając tym samym autorytet domenie i sklepowi internetowemu. Jak łatwo się domyślić, content marketing ma dbać o treści wyświetlane w sklepie i przekonać algorytm, że nasze są najlepsze.

Content marketing to także zestaw działań dbających o:

  • unikalne treści z odpowiednim nasyceniem frazami;
  • odpowiadanie na najczęstsze zapytania użytkowników online;
  • strukturę treści i jej odpowiednią atrybucję;
  • aktualność zagadnień i aktualizację przestarzałych wpisów;
  • wyczerpanie tematu w ramach jednej lub kilku podstron.

Nasycenie treści frazami kluczowymi kontroluje się prostą zasadą dwóch do trzech powtórzeń każde na 1000 znaków. Istnieje również szkoła bazująca na tworzeniu treści, w których frazy biznesowe to ok. 8% całości wpisu. Istotnym jest aby nie przesadzić z nasyceniem i zachować naturalność. Semantyczne SEO jest gwarancją sukcesu, a algorytmy szczególnie dobrze zaczną budować semantyczne powiązania sklepu. Musimy jedynie spełnić wyżej wymienione warunki dobrego content marketingu.

Struktura nagłówków H1, H2, H3 itd. – nie należy pomijać tego ważnego parametru. Biorąc pod uwagę to, w jaki sposób algorytmy segmentują treści w witrynie internetowej, należy podejść strategicznie również i do tego parametru. Ilości i typy nagłówków są wyraźnie określone przez Google Webmaster Guidelines i nie należy odbiegać od tych wskazówek. Pozycjonowanie sklepów internetowych jest szczególnie powiązane z nagłówkami jakie wprowadzamy w strukturze produktów, kategorii i innych typach podstron. 

Dodatkowo, mądrze budowany content marketing to dodatkowa możliwość rozbudowy linkowania wewnętrznego sklepu internetowego. Logika oparta na sugestii linków prowadzących do pozostałych artykułów, przynosi wyraźne wzrosty w wynikach wyszukiwania. Stworzyliśmy dedykowany artykuł: Jak pisać treści SEO? i zachęcamy do jego przeczytania.


Link Building

Analogicznie do działań on-site, pozycjonowanie sklepu internetowego musi posiadać bogatą aktywność w sferze off-site. Link building jest powiązany z wieloma różnymi technikami pozyskiwania linków zewnętrznych do strony sklepu. Angażowanie algorytmów do odwiedzania podstron e-commerce, budując w ten sposób jego autorytet. To właśnie autorytet strony internetowej wpływa na postrzeganie przez algorytmy. Naturalne linkowanie, zgodne z wypracowanymi zasadami może pomóc wyprzedzić konkurencję. O takie pozycjonowanie sklepów internetowych właśnie nam chodzi! W sferze link building można łatwo przesadzić, dlatego należy uważnie pracować nad profilem linkowym.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu opierające się na obsłudze link building jest zadaniem dla wykwalifikowanego eksperta SEO. Poza odpowiednimi serwisami, z których linki są pozyskiwane, treść publikacji powinna spełniać konkretne parametry. Od takich elementów jak anchor text, ogólny temat wpisu czy jego długość, zależy sukces działań off-site.– w żadnym wypadku nie mogą być to serwisy spamerskie. 

Chcesz wiedzieć więcej na temat obsługi link building?
Przeczytaj nasz artykuł: Dlaczego link building jest tak ważny?


Jak pozycjonować sklep internetowy?

Odwieczna przeprawa przez aspekty SEO może nieco nakreślić odpowiedź na pytanie: jak pozycjonować sklep internetowy? Działanie na własną rękę często kończy się popełnieniem wielu błędów, które z czasem mogą skutecznie blokować sukces naszego e-commerce. Podczas prac naszych ekspertów SEO, możemy wyodrębnić kilka kroków.  

1. Wybór platformy e-commerce

Sklepy internetowe posiadają bardzo kompleksową strukturę, a ich drzewo podstron potrafi być ogromne. Na zawartość sklepu składa się wiele czynników mających bezpośredni wpływ na pozycje w rankingu Google. Technologia, która obsłużyć ma całą treść i mechanikę powinna być dopasowana do realiów panujących w nowoczesnym e-commerce. Wybór platformy jest tu kluczowy i należy wybrać odpowiednią dla swojego biznesu online. Rozpoczęcie projektu na odpowiedniej platformie sklepowej zniweluje dziesiątki problemów już na samym początku. Wykorzystaj kompetencje agencji SEO i zacznij projekt z pomocą profesjonalistów. Dobry fundament zredukuje koszty późniejszej obsługi i promocji sklepu internetowego.

2. Struktura oferty – kategorie, produkty i ich treści

Strategia i budowa oferty, czyli struktura biznesu online i prezentacja oferty. Generalnie, mowa tu o nawigacji użytkownika po serwisie i sugerowaniu mu najlepszych kompozycji produktowych. Całość powinna zawierać oryginalne treści, autorskie grafiki czy takie elementy jak FAQ. Układ takich elementów ma duży wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Użytkownicy docenią przyjazną strukturę sklepu, która ułatwi im znalezienie produktów.

3. HTTPS – certyfikat SSL

Autorytarność w świecie internetu można osiągnąć na kilka różnych sposobów. Certyfikat SSL gwarantuje dodatkowe bezpieczeństwo użytkownika podczas przeglądania sklepu internetowego. Szyfrowanie połączenia nagradzane jest przez przeglądarki internetowe odpowiednim oznaczeniem takiej strony.