Zamknij
Type at least 1 character to search
Do góry
najistotniejsze czynniki SEO

9 najistotniejszych czynników rankingowych Google


Spis treści
*kliknij w interesujący Cię rozdział


Większość takich list z elementami rankingowymi Google jest zbyt obszerna. Koncentrują się na wymienieniu wszystkich czynników jakie tylko istnieją, nie wyszczególniając tych, które faktycznie mają duży wpływ na pozycjonowanie. Co gorsza, ponieważ nikt tak naprawdę ich wszystkich nie zna, większość takich listy zawiera różnorodne mity SEO. Dzisiaj przyjmiemy zupełnie inne podejście. Zamiast wymieniać ponad 200 czynników rankingowych, porozmawiamy o dziewięciu, które naszym zdaniem najbardziej zasługują na Twoją uwagę.

Oto one, w dowolnej kolejności:

  • Linki zwrotne
  • Świeżość
  • Autorytet tematyczny
  • Cel wyszukiwania
  • Głębokość treści
  • Szybkość strony
  • HTTPS
  • Przyjazność dla urządzeń mobilnych
  • UX

DYGRESJA. Ta lista zawiera bezpośrednie i pośrednie czynniki rankingowe. Nie rozróżnialiśmy między nimi, ponieważ uważamy, że większość ludzi po prostu chce mieć wyższą pozycję w Google i nie przejmuje się semantyką.


Linki zwrotne są prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem SEO.

Skąd my to wiemy? Linki zwrotne stanowią podstawę PageRank, który jest podstawą algorytmu rankingowego Google. I zanim stwierdzisz, że PageRank jest elementem przestarzałym, sam Gary Illyes z Google potwierdził, że PageRank jest nadal stosowanym czynnikiem SEO w tych latach:

Czy wiecie, że po 18 latach nadal używamy PageRank (i setek innych sygnałów) w rankingu?

Niezależne badania potwierdzają również związek między linkami zwrotnymi a ruchem organicznym, w tym nasze badanie oparte na pracy na tysiącach stron internetowych. Takie testy potwierdzają nawet popularne marki, dostarczające na rynek rozwiązania dla sektora SEO. Z ich agregatem big data (patrz grafika poniżej) widać gołym okiem, że działania off-site są bezpośrednim odzwierciedleniem ruchu organicznego na stronie. 

linki zwrotne seo

Nie wszystkie linki zwrotne są sobie równe. I to trzeba pamiętać. Wiele czynników wpływa na jakość linków zwrotnych, a dwa najważniejsze to trafność i autorytet. O co dokładnie chodzi?

Trafność

Wyobraź sobie, że szukasz najlepszej włoskiej restauracji w swoim mieście. Prosisz dwóch znajomych o rekomendację. Jeden jest kucharzem, a drugi weterynarzem. Czyjej rady posłuchasz? Zapewne szefów kuchni, bo mają doświadczenie z kuchnią włoską. Gdybyś szukał rekomendacji dotyczących karmy dla psów, byłoby odwrotnie. Ten sam zamysł pojawia się w sieci. Największą wartość mają linki z odpowiednich witryn i stron.

Autorytet

Linki zwrotne z silnych stron w silnych witrynach zwykle uruchamiają symptomy SEO strony internetowej. Możesz ocenić względną siłę linkowanej domeny i strony internetowej, używając eksperckich narzędzi dla profesjonalistów:

performance off-site strony

WSKAZÓWKA

Zbuduj więcej wysokiej jakości linków zwrotnych, aby uzyskać wyższą pozycję . Zyskuj więcej wysokiej jakości linków zwrotnych aby budować pozycje swoich fraz biznesowych.


Świeżość treści

Świeżość to SEO czynnik zależny od zapytania, co oznacza, że dla niektórych zapytań jest ważniejszy niż dla innych. Wszystkie wyniki dla „Wiadomości Brexit” są super świeże. Google wyświetla nawet funkcję „Najważniejsze artykuły” z wynikami z ostatnich kilku godzin.

jakościowe treści seo

Dzieje się tak, ponieważ Google wie, że ludzie chcą oglądać wyłącznie najnowsze wiadomości. W przypadku innych zapytań, ów świeżość tematu nadal odgrywa rolę, ale mniej istotną. Zapytanie „najlepsze krzesło biurowe” posłuży nam jako przykład. Ponieważ firmy wypuszczają nowe krzesła biurowe tylko od czasu do czasu (szczególnie w porównaniu do wiadomości), dobra rekomendacja z zeszłego miesiąca jest nadal dobrą rekomendacją dzisiaj. Google o tym wie, więc z przyjemnością pokazuje wyniki sprzed kilku miesięcy.

wyszukiwanie aktualności SEO

W przypadku zapytania typu „jak zawiązać krawat” świeżość nie ma większego znaczenia, ponieważ proces wiązania krawata jest niezmienny od lat. Dziesięcioletni instruktaż może być równie dobry jak ten opublikowany wczoraj. To wyjaśnia, dlaczego Google plasuje zarówno stare, jak i nowe strony w pierwszej piątce:

O czym należy pamiętać:

  • Przyjrzyj się wynikom wyszukiwania, aby ocenić znaczenie aktualności dla docelowych słów kluczowych.
  • Jeśli ich świeżość, tudzież aktualność jest bardzo istotnym faktorem, często aktualizuj stronę lub regularnie publikuj nowe artykuły na dany temat, aby nadążyć za popytem.
  • Jeśli aktualność tematy jest ważna, ale nie krytyczna, regularnie aktualizuj swoją stronę i odświeżaj ją, gdy rankingi zaczną spadać.
  • Jeśli świeżość nie ma większego znaczenia, skup się na stworzeniu najlepszego poradnika na dany temat.

Autorytet tematyczny

Google chce uszeregować strony z wiarygodnych źródeł — a to wykracza daleko poza linki zwrotne. Skąd to wiemy? Spójrz na metryki SEO , aby uzyskać najlepsze wyniki dla „impregnacja patelni żeliwnej”:

seo linkbuilding

Na podstawie samych danych trudno byłoby ustalić, dlaczego dwa pierwsze wyniki przewyższają trzeci. Oba mają mniej linków zewnętrznych, mniej domen odsyłających, niższe wyniki UR i działają w witrynach o niższym autorytecie. Patrząc na treści stron, nabiera to sensu. Witryna na trzeciej pozycji to ogólny blog kulinarny i lifestylowy, podczas gdy dwie pierwsze pozycje to sprzedaż żeliwnych naczyń kuchennych, i nic poza tym. Innymi słowy, dwie strony na górze mają coś, co lubimy nazywać autorytetem tematycznym.

Poniżej kolejny przykład:

offsite SEO

Na podstawie samych danych pierwszy wynik nie powinien przewyższać drugiego. Jest słabszy pod każdym metrycznym aspektem SEO. Najbardziej prawdopodobnym powodem, dla którego ma to miejsce, jest autorytet aktualny. Koncentruje się wyłącznie na sprzątaniu, podczas gdy strona na pozycji drugiej posiada znacznie szerzej rozwinięte treści dot. sprzątania. Ale czy są jakieś dowody na to, że autorytet aktualny to faktyczny czynnik rankingowy SEO oprócz tej tezy? Absolutnie.

Po pierwsze, wytyczne Google dotyczące oceny jakości wyszukiwania wspominają o czymś, co nazywa się E‑AT . Oznacza to wiedzę fachową, autorytatywność i wiarygodność. Możemy zabrzmieć niedorzecznie, ale jesteśmy przekonani, że żadna strona internetowa nie jest w stanie wykazać tych trzech aspektów dla każdego tematu. To prawdopodobnie dlatego SEO przewodnik dla początkujących mówi: Zadbaj o reputację fachowca i wiarygodność w określonej dziedzinie.

DYGRESJA. E-AT nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale algorytmy Google mają za zadanie pozycjonowanie tych stron internetowych, które najlepiej reprezentują czynnik E-AT.

Po drugie, podstrony w witrynach ściśle skoncentrowanych na jednym konkretnym temacie będą zawierać więcej wewnętrznych linków ze stron o podobnych wątkach. Wewnętrzne linki do stron nie tylko zwiększają ich autorytet, ale także pomagają Google zrozumieć, jak interpretować treści tej konkretnej strony internetowej. Po trzecie, istnieją dowody sugerujące, że postrzegana wiarygodność witryny zależy od zapytania w tzw. patencie Google.


WAŻNA UWAGA

Nie publikuj treści o niczym i o wszystkim. Koncentruj się i buduj reputację w jednym obszarze (np. laptopy, a nie tylko technologia). Zawsze możesz rozgałęzić się w późniejszym terminie.


Cel wyszukiwania

Algorytm Google nie klasyfikuje tego samego typu treści dla każdego zapytania. Na przykład osoba wyszukująca hasło „kup sukienki online” chce dokonać zakupu. Chce zobaczyć produkty, które może kupić. Dlatego Google wyświetla strony kategorii e-commerce. Osoba szukająca „jak zawiązać krawat” chce się czegoś nauczyć lub przypomnieć sobie jak to się robi. Chce zobaczyć instrukcję krok po kroku, a nie kupić krawat. Dlatego Google pokazuje strony informacyjne lub związane z tematem wpisy blogowe.

symptomy SEO

Analiza aktualnych, najwyżej ocenianych wyników pod kątem intencji wyszukiwania to doskonały sposób na zrozumienie podstaw optymalizacji SEO pod kątem zapytania.

Cztery C to:

Styl treści

Styl treści jest dominującym stylem treści w wynikach wyszukiwania. Prawie zawsze są to strony internetowe, ale czasami są to filmy. Na przykład zapytanie „unboxing iPhone X”:

SEO unboxing

Umieszczenie strony internetowej w ramach pierwszej strony wyników wyszukiwania dla tego zapytania byłoby prawie niemożliwe. Jeśli chcesz tu zaistnieć, musisz przygotować i zoptymalizować film.

Typ zawartości

Typy treści prawie zawsze należą do jednego z czterech segmentów: wpis na stronie internetowej, produkt, kategoria i strony docelowe. Na przykład najlepsze strony w rankingu „kup smartfona” to wszystkie strony kategorii e-commerce :

wyszukiwanie kategorii e-commerce SEO

W przypadku „kup iPhone’a” są to głównie strony produktów:

wyniki wyszukiwania SEO

Format treści

Format treści dotyczy przede wszystkim treści informacyjnych. Jak to zrobić, listy, tutoriale, nowości, artykuły i fragmenty opinii to jedne z popularnych i często stosowanych przez ekspertów SEO formatów. Świetnym przykładem będą tutaj wyniki dla „wskazówek dotyczących oszczędzania pieniędzy”. Każde z tych rezultatów wyszukiwania to lista:

listy SEO serp

Wyniki dla „przyszłość bitcoina” to już przede wszystkim opinie:

SEO typy wyników wyszukiwania

Treść dedykowana

To dla kogo dedykowana jest treści stała się głównym punktem budowania sprzedaży poprzez treści. Bardzo często spotkamy taki zabieg w wynikach wyszukiwania. Weźmy sobie za przykład najlepsze wyniki dla jak grać w golfa, które są skierowane do początkujących graczy:

wyniki wyszukiwania a SEO

WSKAZÓWKA

Postaraj się dopasować treść do intencji wyszukiwania.


Głębokość treści

Google chce wyselekcjonować najbardziej użyteczny wynik dla zapytania, dlatego kluczowe jest zachowanie zestawu odpowiedzi dla tego co chcą wiedzieć wyszukujący. Nie chodzi jednak o długość treści. Dłuższe treści nie zawsze są lepsze. Chodzi o pokrycie tematu w taki sposób, aby trafić w ważne dla osoby wyszukującej odpowiedzi i nieco przewidzieć przyszłość, serwując jej treści, które chciałaby zobaczyć w drugiej kolejności. Popularny już przykład „najlepsze marki zegarków”:

audyt seo

Z analizy zamiaru wyszukiwania jasno wynika, że ludzie chcą list najlepszych luksusowych zegarków i marek. To jednak nie definiuje co jest ważne pod względem treści i co dokładnie powinno się tam znaleźć. Warto zatem przestudiować podobieństwo między stronami zajmującymi najwyższe pozycje w rankingu. Każda z tych list zawiera cenę:

porada pozycjonowania stron
seo porady cena

To ma sens. Użytkownicy wyraźnie szukają nowego zegarka, a każdy z nich ma jakiś budżet. Po drugie, wszyscy wspominają o zegarkach popularnych marek, takich jak Rolex:

pozycjonowanie rolex
rolex pozycjonowanie

To również ma sens. Trudno sobie wyobrazić listę luksusowych marek zegarków, w której nie ma Rolexa. Po trzecie, wszyscy wymieniają konkretne specyfikacje techniczne, a w szczególności średnicę i grubość tarczy zegarka:

parametry SEO produktu
SEO produktu w sklepie

Uzyskanie pozycji top10 na tę frazę będzie od nas wymagać zastosowania tych trzech rzeczy jako podstawowej treści. Tu nie chodzi o kopiowanie innych. Jest to nic innego jak benchmark SEO, porównanie treści i tego, czym interesuje się algorytm Google. Możesz także wziąć pod uwagę wskazówki z pola „Podobne wyszukiwania”, aby znaleźć to, co wyszukiwarka uznała jako istotne wątki dla tej frazy.

podobne wyszukiwania SEO

Podobna sekcja znajduje się u dołu strony z wynikami wyszukiwania:

SEO podobne wyszukiwania

Eksperci SEO używają dedykowanych narzędzi i skryptów aby wydobyć takie zapytania.

powiązane frazy pozycjonowanie seo

PODPOWIEDŹ

Korzystaj ze wskazówek z najwyżej ocenianych stron, aby tworzyć przydatne i precyzyjne treści. Zbadaj inne pytania, na które użytkownicy chcą odpowiedzi, i dołącz je tam, gdzie ma to uzasadnienie.


Szybkość strony

Szybkość strony jest czynnikiem rankingowym od 2010 roku, kiedy to wpłynęła na 1% zapytań wyszukiwanych na komputerach. Zmieniło się to w 2018 roku. Google rozszerzył ten czynnik rankingowy na wyszukiwania mobilne. Wyraźnie widać, że czynnik wpływa tylko na „niewielki odsetek zapytań” i jest głównie problemem dla stron, które działają najwolniej. To ważny punkt. Pokonanie konkurentów o kilka milisekund nie jest tutaj grą. Chodzi bardziej o upewnienie się, że Twoja witryna jest wystarczająco szybka, aby nie wpłynąć negatywnie na odczucia użytkowników (czyt. optymalizacja UX).

Jak szybko powinna ładować się strona internetowa?

Google oznajmił w 2018 r., że strony mobilne powinny wyświetlać treść użytkownikom w mniej niż trzy sekundy, a TTFB – czas do pierwszego bajtu – powinien wynosić mniej niż 1,3 sekundy. Wyraźnie zaznaczają przy tym, że całkowity rozmiar mobilnej strony internetowej powinien być mniejszy niż 500 KB. Jednak John Mueller z Google zaledwie kilka miesięcy wcześniej powiedział, że TTFB nie jest używany do celów rankingu wyszukiwania, więc traktuj te wytyczne z przymrużeniem oka. My jednak wiemy jak to jest z takimi wskazówkami. Obecne audyty online nie uwzględniają TTFB jako czynnika SEO. Może to być dobre proxy dla prędkości skierowanej do użytkownika, ale podobnie jak inne metryki, nie skupiaj się na tym ślepo.

Jeśli martwisz się szybkością strony, sprawdź raport Szybkość w Google Search Console . W narzędziu wyraźnie widać, które strony ładują się powoli na komputerach i urządzeniach mobilnych.

jakość strony w wersji mobilnej SEO

ISTOTNA INFORMACJA

Raport prędkości ładowania się strony internetowej w GSC jest obecnie raportem eksperymentalnym. Traktuj jego zalecenia z przymrużeniem oka. Upewnij się, że Twoje strony ładują się wystarczająco szybko użytkownikom na różnych urządzeniach i różnych przeglądarkach.


Protokół HTTPS

HTTPS poprawia bezpieczeństwo użytkowników odwiedzających Twoją stronę, szyfrując dane między przeglądarką a serwerem. W 2014 roku Google ogłosił HTTPS jako bardzo lekki sygnał mający wpływ na mniej niż 1% globalnych zapytań. Od tego czasu Google zwiększyło swoje zaangażowanie w HTTPS. Wyświetlanie ostrzeżenia „połączenie niezabezpieczone” lub „strona niebezpieczna” w ramach różnych przeglądarek internetowych, gdy odwiedzasz niezaszyfrowaną stronę, może stanowić wyraźny wzrost znaczenia tego elementu w SEO.

protokół HTTPS SEO

Jeśli masz niezabezpieczone strony z polami do wprowadzania danych, Google Search Console wyśle powiadomienie e-mail. Mimo to HTTPS pozostaje czynnikiem rankingowym o małym znaczeniu. John Mueller na początku 2019 roku potwierdził taką wartość tego protokołu. Po wykonaniu serii testów na wielu domenach, HTTPS w ogóle nie jest czynnikiem decydującym o indeksowaniu strony. Protokołu HTTPS używamy do zwiększenia autorytetu całej domeny, a posiadanie HTTPS jest naprawdę doceniane przez użytkowników, szczególnie tych kompetentnych. Warto pamiętać, że na rynku dostępne są certyfikat Let’s Encrypt, które nic nas nie kosztują. Dlaczego o tym wspominamy? Jest to rozwiązanie win-win.


Strona internetowa dla mobile

Prawie dwie trzecie wyszukiwań odbywa się na urządzeniach mobilnych, i niech to nie będzie niespodzianką, że akurat w 2015 r. Google uznało jakość mobilnych wersji stron internetowych czynnikiem rankingowym dla wyszukiwań mobilnych. W lipcu 2019 r., gdy Google przeszło na indeksowanie pod kątem urządzeń mobilnych, uczyniło ten element czynnikiem rankingowym SEO dla wyszukiwań na komputerach. Skąd wiadomo, na ile dana witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych? Wystarczy prawdzić raport „obsługa na urządzeniach mobilnych” w Google Search Console.

poprawność wersji mobilnej strony www

W ramach tego raportu dowiemy się czy którakolwiek z podstron ma problemy z dostosowaniem do urządzeń mobilnych.

WSKAZÓWKA

Upewnij się, że każda strona w Twojej witrynie jest dostosowana do urządzeń mobilnych.


UX strony internetowej

Google zależy aby oceniać treści dostarczające odwiedzającym pozytywne wrażenia. Jest to nie tylko oczywisty symptom SEO. Potwierdzają to działania giganta wyszukiwania na przestrzeni lat. W 2016 roku Google ogłosił, że strony stosujące natrętne reklamy pełnoekranowe (pop-up’y) mogą odnotować znaczne straty w metrykach SEO. Wyraźny wzrost przysługiwać będzie tym stronom internetowym, które oferować będą lepsze wrażenia użytkownika. Należy zaprojektować witrynę internetową w taki sposób aby przyniosła korzyści użytkownikom, a wszelkie optymalizacje powinny mieć na celu poprawę komfortu odwiedzających ja użytkowników.

Jakie dokładnie rzeczy przyczyniają się do dobrego UX (doświadczenia użytkownika)?

Oto kilka sugestii od Google:

  • Czytelna treść;
  • Dobrze zorganizowana strona;
  • Interesujące i przydatne treści;
  • Elastyczny projekt;
  • Brak natrętnych reklam;
  • Strona zaprojektowana z myślą o potrzebach użytkowników.

W społeczności SEO toczy się wiele debat na temat tego, jak Google może mierzyć satysfakcję użytkowników. Popularne teorie obejmują analizę danych, takich jak współczynnik klikalności (CTR), czas wyświetlania , czas spędzony na stronie i współczynnik odrzuceń. Google złożyło liczne patenty opisujące, w jaki sposób współczynnik klikalności i inne sygnały behawioralne mogą być wykorzystywane do wpływania na rankingi wyszukiwarek. Mimo to firma pozostaje nieugięta, że czynniki te są zbyt „hałaśliwe” i zawodne w swoim zastosowaniu. Wielu specjalistów SEO ma na ten temat zupełnie inne zdanie. Niestety dowody każdego z nich pozostają niepotwierdzone.

Mówimy tutaj o potężnym rynku wielu branż, którym miesięcznie, dobry UX przynosi miliardy dolarów przychodów. Google nie powinno otwarcie oznajmić takich elementów. Branża SEO przeprowadza setki testów AB, które przynoszą większe lub mniejsze skutki. Jeśli jednak znajdziemy złoty środek, trzymamy się go kurczowo i propagujemy wśród swoich klientów jako know how UX SEO.

Nie ma oficjalnego stanowiska Google w sprawie UX

Nikt nie wie, jak Google mierzy satysfakcję użytkowników, ale prawdopodobnie mają swoje sposoby. Dlatego zamiast gonić za arbitralnymi wskaźnikami, takimi jak czas przebywania, skoncentruj się na tworzeniu doskonałych ogólnych wrażeń dla odwiedzających.

WSKAZÓWKA

Strona internetowa powinna być dla użytkownika skrajnie intuicyjna. Usunąć należy elementy rozpraszające uwagę, uporządkować treści według logicznej kolejności, nowe treści powinny być równie czytelne i analizowane. Należy zrobić wszystko co w naszej mocy, aby uzyskać najlepszy wynik dla docelowego słowa kluczowego.


Podsumowując

Wszystko powyżej można sprowadzić do ośmiu prostych kroków.

  • Daj użytkownikom to, czego szukają.
  • Upewnij się, że Twoja witryna wygląda prawidłowo na każdym urządzeniu.
  • Upewnij się, że odwiedzający lubią przebywać w Twojej witrynie i zminimalizuj rozpraszanie uwagi.
  • Wyjaśnij dokładnie wszystko, co odwiedzający chcą wiedzieć.
  • Zbuduj wiedzę specjalistyczną w jednym temacie; nie bądź waletem wszystkich transakcji.
  • Otrzymuj rekomendacje z innych witryn w formie linków zwrotnych.
  • Regularnie aktualizuj i utrzymuj aktualność treści (w razie potrzeby).
  • Wykonaj wszystkie powyższe czynności dokładnie bez uchybień.

Tę listę mianowaliśmy wewnętrznie mianem „seksownej” 😉

Ranking w Google kurczowo dotyczy czynników obecnych w branży SEO od lat. Trzeba jednak być pomysłowym w ich stosowaniu. Należy włożyć dużo pracy w tworzenie treści, których szukają użytkownicy, zapewniając dobre wrażenia użytkownika i udowadniając Google, że to najlepszy wynik dla tej konkretnej frazy.


Przemysław Kasiorek

Przemysław Kasiorek
CEO Front Row Polska

10 lat na rynku technologii i budowania zasięgów online.
Z pasją rozwija kilka międzynarodowych spółek.
Lubi dynamiczny rozwój sytuacji.